תחום הבטיחות בעבודה מעוגן בחוקי העבודה של מדינת ישראל במגוון דרכים שונות, אחת מהן היא החובה המוטלת על מקומות עבודה ובתי עסק רבים להעסיק ממונה בטיחות – בעל מקצוע הממונה על תחום הבטיחות באותו מקום עבודה ופועל לקידום נושא זה במגוון דרכים ובאמצעות שימוש בכלים רבים ושונים. בעוד חוקי העבודה מכילים פירוט בנוגע לקריטריונים המגדירים אילו בתי עסק ומקומות עבודה מחויבים על פי חוק בהעסקת ממונה בטיחות, ואילו לא, חשוב להבין כי במקרים רבים העסקת ממונה בטיחות היא בראש ובראשונה בגדר אינטרס של מקום העבודה עצמו. כלומר, במקרים רבים אלו גם כאשר החוק אינו מחייב זאת, ייתכן בהחלט כי כדאי להעסיק ממונה בטיחות בעבודה

כיצד מסייע ממונה בטיחות גם לבתי עסק אשר אינם מחויבים בהעסקתו?

כיצד נוכל לדעת ולהחליט האם העסקת ממונה בטיחות היא בגדר אינטרס של העסק ופעולה רצויה מבחינתנו, גם אם אותו עסק אינו עומד בקריטריונים המחייבים העסקת ממונה בטיחות?

ובכן, אחת הדרכים לעשות זאת היא להתייעץ עם אנשי מקצוע רלבנטיים מהתחום דוגמת יועצי בטיחות למיניהם, כאשר מומלץ להיוועץ בחברה מקצועית המתמחה בבטיחות בעבודה ומטפלת בארגונים ובתי עסק רבים אחרים. אנשי מקצוע רלבנטיים נוספים הם למשל מפקח העבודה האזורי באותו אזור בו פועל העסק. מפקח זה הוא אחד מהגורמים בעלי הסמכות לקבוע כי בית עסק מסוים מחויב בהעסקת ממונה בטיחות גם אם אינו עומד בקריטריונים ה"יבשים" דוגמת מספר עובדים וכו', כך שמדובר בגורם בעל ידע, ניסיון וסמכות בקביעות שכאלו, אשר יוכל לסייע לכם להבין טוב יותר מהם הצרכים של העסק שלכם מבחינת אנשי מקצוע מעולם הבטיחות בעבודה. גם אם מפקח אזורי לא קבע כי העסק שלכם מחויב בהעסקת ממונה בטיחות, הוא יוכל להסביר לכם מדוע אינכם מחויבים בכך, וכתוצאה מכך גם האם בכל זאת תוכלו להרוויח מהעסקת ממונה בטיחות למרות שאינכם חייבים לעשות זאת.

כיצד מסייע ממונה בטיחות גם לבתי עסק אשר אינם מחויבים בהעסקתו? ובכן, באופנים דומים לאלו בהם הוא מסייע לארגונים אשר כן מחויבים בהעסקתו. ממונה בטיחות הוא איש מקצוע מעולם הגהות והבטיחות בעבודה אשר יודע כיצד לזהות מפגעי בטיחות פוטנציאליים ומה לעשות בנוגע לכך, יודע כיצד נכון וראוי לנסח נהלים ותקנות בטיחות שונות, מחזיק בראייה מערכתית כוללת המאפשרת להחליט מה בדיוק צריך אותו ארגון לעשות על מנת להבטיח שמירה מספקת על בטיחותם האישית של העובדים במקום וכו'. אותו בעל מקצוע יכול לסייע למנהלי העסק לשפר באופן אקטיבי ומקצועי את מידת הבטיחות האישית לה זוכים העובדים באותו עסק, גם אם מדובר למשל בעסק קטן יחסית אשר אינו עומד בקריטריונים המחייבים על פי חוק העסקת ממונה בטיחות בעבודה.

ייעוץ מקצועי והדרכות בטיחות המותאמות לעסק

ממונה בטיחות גם ממלא במקרים רבים תפקידים חלקיים אותם ממלא יועץ בטיחות בעבודה, דוגמת העברת הדרכות בטיחות לעובדים. בעוד בתי עסק רבים בוחרים להעסיק יועצי בטיחות בעבודה, ממוני בטיחות הם לרוב אנשי מקצוע בקיאים ומנוסים לא פחות מיועצי בטיחות, שכן אלו הראשונים (ממוני הבטיחות) מחויבים בהסמכה מקצועית מעמיקה המבטיחה רמות ידע והבנה גבוהות ביותר. לכן ייעוץ בטיחותי שמעניק ממונה בטיחות בעבודה יכול להיות לא פחות אפקטיבי וחשוב מזה שיעניק בעל מקצוע המוגדר כיועץ בטיחות "בלבד".

ואכן, בבתי עסק רבים מעביר ממונה הבטיחות הדרכות בטיחות ייעודיות לעובדים, המותאמות ספציפית לאותו מקום עבודה וסוג סכנות הבטיחות הייחודיות לו. זוהי רק אחת מהדרכים בהן יכול לסייע ממונה בטיחות להעלות משמעותית את רמת הבטיחות במקום העבודה, גם במקומות עבודה אשר אינם מחויבים מבחינה חוקית בהעסקתו.

לאוס בניית אתרים קידום אתרים אורגני

Call