נושא הבטיחות בעבודה הוא תמיד אחד הנושאים החשובים והראויים ביותר להתייחסותם ותשומת לבם של המנהלים והבעלים של אותו מקום עבודה, אך במהלך תקופת הקורונה בה אנחנו עדיין נמצאים הטיפול בנושא זה עלול להפוך מאתגר יותר, ממספר בחינות שונות. מהם האתגרים הייחודיים לתקופה זו ורלבנטיים ספציפית לנושא הבטיחות בעבודה, וכיצד ניתן ומומלץ להתמודד עם אתגר זה, בתקופה בה נראה כי הכל הופך מאתגר וקשה יותר מאשר בדרך כלל?

אתגרים ייחודיים לתקופה – בטיחות בעבודה בימי קורונה

על פניו, תחום הבטיחות בעבודה אינו אמור להיות מושפע ישירות או בצורה חמורה במיוחד ממגפת הקורונה, שכן במסגרת עולם הבטיחות בעבודה עוסקים יותר בנושאים כמו מפגעים בטיחותיים מיידיים במקום העבודה (למשל – מפגעי אש, סכנות כתוצאה מעבודה בגובה או הפעלת מיכון כבד וכד'), ולא בנגיפים מדבקים ומגפות המתפשטות במהירות. כמובן שגם זה רלבנטי, אך העיסוק במגפה עצמה ובסיכון כי העובדים יידבקו מתבצע בעיקר במסגרת תקנות בריאותיות אשר בחלקן הגדול מוכתבות "מלמעלה", על ידי המדינה ומשרד הבריאות. אך גם מקומות עבודה אשר עדיין נשארים פתוחים לכל אורך הקורונה (או נסגרים ונפתחים לסירוגין), כמו גם כאלו אשר מתכונת העבודה בהם השתנתה או צומצמה אך עדיין נמשכת, נחשפים לאתגרים ובעיות חדשות מבחינת התנהלותם היומיומית של העובדים.

למשל, בעיה נפוצה בתקופה זו היא שמירה על תפקוד שוטף מלא לחלוטין של מערכים בסיסיים שונים במקום העבודה, דוגמת מערך הבטיחות בעבודה, בתקופה בה חלק גדול מהעובדים אינו מגיע למקום העבודה באופן שוטף. כאשר השגרה אליה היינו רגילים במקום העבודה נראית כמו חלום רחוק מלפני יותר משנה, קשה מאוד לשמור גם על הערנות והמודעות של כלל העובדים לנושאים חשובים ביותר כמו נושא הבטיחות באותו מקום עבודה. כיצד ניתן, למשל, לדאוג כי כל העובדים עדיין זוכרים ומודעים באופן יומיומי לכל נהלי הבטיחות הרלבנטיים עבורם כאשר אין את האפשרות לכנס את כולם להדרכת בטיחות או לרענון תקופתי בנוגע לנהלים? למעשה, סכנה זו גדולה יותר ממה שמרבית המנהלים ובעלי העסקים מבינים, מכיוון שהיא נוגעת להתרופפות במודעות ובמשמעת בכל הנוגע לנושאי בטיחות, ולא מציבה סכנה בטיחותית ברורה ומיידית, מהסוג שקל לשים אליו לב…

בנוסף, כמובן שגם ההתנהלות היומיומית עצמה הופכת בעייתית יותר כמעט בכל מקום עבודה, כאשר הצורך למנוע התקהלויות ולשמור על כל תקנות התו הסגול וכו' מציב אתגרים ספציפיים וייחודיים לתקופה.

אז כיצד מתמודדים עם אתגרים שונים בתחום הבטיחות בעבודה במהלך התקופה הייחודית והמשונה שעוברת על העולם כולו, וספציפית על מקום העבודה שלנו או שתחת ניהולנו?

ובכן, הן על מנת להתמודד עם אתגרים הקשורים ישירות לקורונה עצמה והן לצורך התמודדות עם האתגרים העקיפים הייחודיים לתקופה זו (דוגמת התרופפות במודעות לנהלים וכו') נדרשת עבודה מתוכננת וייעודית, במקרים מסוימים תוך התייעצות עם אנשי המקצוע המתאימים.

במקומות בהם מועסקים אנשי מקצוע מעולם הבטיחות בעבודה דוגמת ממונה בטיחות או יועץ בטיחות, הם כמובן יסייעו לכתוב וליישם נהלי בטיחות חדשים וייעודיים, כמו גם לבנות תכנית להתנהלות העובדים במקום העבודה בתקופת הקורונה לצורך שמירה על הדרישות הבסיסיות של משרד הבריאות.

אנשי מקצוע אלו משחקים תפקיד חשוב אף עוד יותר בשמירה על המודעות של העובדים לנושא בטיחות בעבודה ולנוהלי הבטיחות הרלבנטיים. הדרכות בטיחות ייעודיות לתקופה ואפילו הדרכות מיוחדות ב"זום" יכולות להוות, למשל, פתרונות טובים ליישום במהלך תקופה מאתגרת זו.

לאוס בניית אתרים קידום אתרים אורגני

Call