בעידן התעשייתי המודרני בו פועלים ארגונים ובתי עסק כיום מוענקת תשומת לב ניכרת לתחום הניהול – לאופן בו מנוהלים חלקים שונים בארגון, דוגמת מערך הייצור, השיווק וכד'. ללא ספק, מערך הבטיחות בעבודה הוא מהמערכים החשובים ביותר בכל ארגון ובית עסק באשר הוא. במסגרת מערך הבטיחות של אותו ארגון ננקטים צעדים שונים על מנת לצמצם למינימום האפשרי את הסכנות הבטיחותיות אליהן חשופים העובדים, ומדובר כיום בתחום שלם בפני עצמו, בו פועלים אנשי מקצוע ייעודיים. ממונה בטיחות ויועץ בטיחות בעבודה הם שניים מהתפקידים המקצועיים מעולם הבטיחות אותם ניתן למצוא כיום ביותר ויותר מקומות עבודה, בתי עסק וארגונים.

 

אחראי על הניהול היעיל של מערך הבטיחות – ממונה בטיחות בעבודה

עסקים וארגונים שונים מקצים כאמור לא מעט משאבים כיום על מנת להעלות למקסימום האפשרי את רמת הבטיחות האישית של העובדים, הלקוחות, העוברים והשבים בשטח העסק, ומבחינות שונות אף מחויבים לעשות זאת על פי חוק. לדוגמה, חוקי העבודה במדינת ישראל מחייבים מקומות עבודה העומדים בקריטריונים מסוימים (תחום פעילות, כמות עובדים וכד') להעסיק ממונה בטיחות בעבודה, ואינספור חברות וארגונים שונים מעסיקים יועצי בטיחות למיניהם, גם כאשר אינם מחויבים לכך על פי חוק.

ממונה בטיחות, ובמידה מסוימת גם יועץ בטיחות בעבודה, אחראים על ניהול מערך הבטיחות של אותו ארגון ותפקידם הוא להבטיח כי מדובר במערך בטיחות אישית מספק אשר עומד בקריטריונים הנדרשים, וכי הוא מתנהל ביעילות מבחינות שונות. יש לזכור כי בארגונים ובתי עסק מסוימים, מערך בטיחות הולם דורש גם הוצאה כספית בלתי מבוטלת והשקעה שבעלי עסקים רבים רוצים היו להתחמק ממנה. בדיוק מסיבה זו מחייב החוק בארץ להעסיק אנשי מקצוע מהתחום דוגמת ממונה בטיחות. ממונה בטיחות מחזיק בסמכויות שונות המאפשרות לו לפעול בהתאם לשיקול דעתו המקצועית לצורך שיפור והעלאת רמת הבטיחות באותו מקום עבודה, גם אם הדבר עומד בניגוד מסוים לרצונותיהם של בעלי העסק. במקרים רבים יהיה ממונה הבטיחות אחראי להתעקש ולהטמיע פרוטוקולים בטיחותיים מסוימים באותו ארגון, גם אם המנהלים והבעלים מתנגדים לכך, למשל משיקולים כלכליים או לוגיסטיים.

 

ניהול יעיל אשר בא לכדי ביטוי במישור הבטיחותי והכלכלי גם יחד

אם כן, ממונה הבטיחות (ובמידה מסוימת גם יועץ בטיחות) עשוי לפעול במקרים מסוימים בניגוד להעדפה הראשונית של בעל העסק, ובמובנים מסוימים הוא בעל מקצוע חיצוני ובלתי תלוי, אשר מגיע לארגון מבחוץ במטרה להעלות את רמת הבטיחות האישית באותו מקום עבודה, גם אם הדבר יהיה בניגוד לאינטרסים הכלכליים של העסק.

עם זאת, מבחינות רבות ניתן לומר כי ממונה בטיחות בעבודה אמור גם לתרום מבחינה כלכלית לעסק בסופו של דבר, כך שהעסקתו משתלמת עבור כל חברה וארגון באשר הם. למה הכוונה? ובכן, ניהול יעיל של מערך הבטיחות של ארגון מסוים כולל גם היערכות מונעת נרחבת, כזו אשר באה להבטיח צמצום של סיכונים קיימים והורדה של הסיכויים לתאונות בטיחות לרמה נמוכה כמה שיותר. הסיבה לכך שמדובר על ניהול יעיל מבחינה כלכלית היא כפולה – ממונה בטיחות מקצועי אמור לסייע לשנות ולעצב מערך בטיחות יעיל מבחינה כלכלית, למשל על ידי שימוש באמצעי בטיחות יעילים יותר, צמצום של שימוש בציוד בטיחות בלתי יעיל וכו'. מדובר באיש מקצוע המתמחה בתחום ומכיר את המוצרים והספקים השונים וכך אמור לייעל את מערך הבטיחות גם מנקודת מבט כלכלית. המשמעות הנוספת היא כי עבודתו של ממונה הבטיחות תסייע למנוע תאונות עבודה ומפגעי בטיחות פוטנציאליים וכך יחסוך לעסק תביעות עתידיות אפשריות והוצאות נלוות שונות, אשר עשויות להצטבר לסכומי עתק.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

לאוס בניית אתרים קידום אתרים אורגני

Call