תיק שטח מהווה את אחת הדרישות הבסיסיות ביותר מבתי עסק ומקומות עבודה, כמו גם ארגונים נוספים מסוגים שונים, עבור המבנה בו הם יושבים. מדובר בדרישה רשמית בחוק עבור סדרה ארוכה של מוסדות, ארגונים ומבנים שונים, וחשיבותו הבטיחותית של תיק מסוג זה היא עצומה. מה כולל בפועל תיק שטח, מי אחראי על הכנתו ומהי בדיוק חשיבותו הרבה כל כך?

מהו תיק שטח ומה הוא כולל?

תיק שטח הוא בעצם סוג של אוגדן המאגד בתוכו את כל המידע המפורט אשר עשוי להיות רלבנטי עבור אותו מבנה, בהקשרים בטיחותיים שונים. כלומר, תיק השטח יכלול תמונות ומפות מפורטות של המבנה, תיאורים והסברים ברורים אודות יציאות חירום וכניסות ויציאות מהמבנה בכלל, מיקומים של פרטי ציוד כיבוי והצלה, נהלים עיקריים עבור טיפול באירועי בטיחות שונים דוגמת פריצה של דליקה, פתחים ודרכי גישה שונות אל המבנה ועוד. בקיצור –  כל מה שעשוי להיות רלבנטי עבור כוחות הכיבוי וההצלה במקרה של שריפה או אירוע בטיחותי מסוג אחר המתרחש באותו מבנה.

כפי שניתן להבין, תיק השטח מיועד בין היתר עבור כוחות הכיבוי וההצלה, הנקראים למקום במקרה של אירוע מסוג זה או אחר המסכן את בטיחותם האישית של העובדים במקום, או כל אדם אחר אשר נקלע למבנה זה באותו זמן. בנוסף, מאגד בתוכו תיק השטח כאמור את כל המידע הרלבנטי, כמו גם נהלי בטיחות ופרוצדורות שוטפות שונות הנוגעות לענייני בטיחות ונהוגות באותו מבנה. לכן הוא רלבנטי גם במיוחד עבור כל המנהלים באותו מקום, ובפרט עובדים הממונים על נושא הבטיחות. תיק השטח מספק להם מקור טוב ומסודר לנטר את מערך הבטיחות באותו מקום ולהבטיח כי הוא עדכני ומציע מענה מספק עבור כל מקרה בטיחותי פוטנציאלי שעלול לקרות.

חשיבותו של תיק שטח

כפי שניתן להבין עד כה, חשיבותו של תיק שטח היא עצומה – הוא מרכז בתוכו את המידע הרלבנטי עבור הנושא החשוב ביותר בכל מקום בו נפגשים יחד בני אדם מדי יום – נושא הבטיחות האישית של כל אחד ואחת מהם. כאמור, מסייע תיק השטח במעקב וניטור צמוד אחר מערך הבטיחות באותו מקום (וכך מאפשר לעדכן ולשפר אותו על פי הצורך), אך חשוב מכך – הוא מספק לכוחות הכיבוי וההצלה, במקרה בו הם נקראים לסייע, את כל המידע הרלבנטי והחשוב ביותר עבורם – מהיכן ניתן להיכנס ולצאת מהבניין, היכן ממוקם הציוד הרלבנטי בתוך הבניין, מהם נהלי הבטיחות והפרוצדורות בהם מורגלים העובדים באותו מקום ועוד. כאשר מתרחש אירוע בטיחותי מסוג זה או אחר, הכל לחוץ ואין יותר מדי זמן לבזבז. תיק השטח מבטיח כי כוחות ההצלה לא יבזבזו אפילו שנייה אחת מיותרת, ויוכלו להתחיל לעבוד באופן מיידי כאשר המידע הרלבנטי זמין ופרוס לנגד עיניהם.

מי אחראי להכין תיק שטח?

מפאת חשיבותו העצומה של תיק השטח והשפעתו הישירה על האפשרות להציל חיים ולמנוע קטסטרופות מיותרות, יש לוודא כי את תיק השטח מכין בעל מקצוע מנוסה מעולם הבטיחות בעבודה, כזה המלומד ומנוסה בהכנת תיקי שטח ויודע בדיוק מה צריך וכדאי שיופיע בו. דוגמה מתבקשת לכך היא ממונה בטיחות בעבודה, במקומות בהם מועסק ממונה בטיחות. בנוסף, גם יועצי בטיחות שונים יכולים להכין תיק שטח או לייעץ בהכנתו, אך יש לוודא כי מדובר ביועץ מנוסה אשר כבר הכין כמה תיקי שטח בחייו ויודע בדיוק עד כמה הם חשובים ומה צריך שיהיה בהם.

במידה ואתם מתלבטים בנוגע להכנת תיק השטח עבור המבנה שאתם מנהלים, מומלץ ליצור קשר ולהתייעץ עם חברה המתמחה בתחום בטיחות בעבודה ולא להשאיר דבר חשוב ומרכזי שכזה בלתי מטופל, או מטופל בצורה חובבנית. מדובר בחיי אדם, לא פחות!

לאוס בניית אתרים קידום אתרים אורגני

Call