עולם הבטיחות בעבודה אינו מוכר יותר מדי לציבור הרחב, לפחות לא לאילו שלא התעסקו ישירות עם הנושא של בטיחות וגהות בעבודה מתוקף תפקידם. עם זאת, נושא הבטיחות באתרי בנייה דווקא כן מגיע לא מעט לכותרות בארץ, ורבים מאיתנו מודעים אליו. למרבה הצער, נדרשת כמות גדולה יחסית של תאונות עבודה קשות וקטלניות לאורך השנים על מנת להביא נושא זה למודעות הציבור, וגם אז הוא לא זוכה למספיק התייחסות, לפחות לא על מנת לשנות את המצב משמעותית. מדוע אנו שומעים על כל כך הרבה תאונות עבודה בענף הבנייה בארץ ומה ניתן וכדאי לעשות בנוגע לכך?

היעדר הקפדה מספקת על נהלי בטיחות בבנייה ובעבודה באופן כללי

ההסבר הפשוט והבסיסי ביותר למצב השורר בענף הבנייה בארץ כיום, בו מדי כמה שבועות או חודשים אנו שומעים על עוד תאונה קטלנית, הוא תרבות קלוקלת בכל הנוגע להקפדה על נהלי בטיחות בעבודה ויישום של הידע הרב הקיים כיום בעולם הבטיחות בעבודה באופן כללי, ובטיחות בבניה בפרט.

על מנת להבחין בהבדל כדאי לבחון שווקי נדל"ן ובנייה במדינות אחרות, בפרט במדינות מערביות ואירופאיות למיניהן. הסטטיסטיקות אינן משקרות – במרבית המדינות הללו כמות הנפגעים והנהרגים מתאונות באתרי בנייה (ביחס לכמות העוסקים בתחום כמובן) נמוכה יותר משמעותית מאשר בישראל. בעוד גם בארץ קיימים נהלי בטיחות רבים ושונים אותם אמורים ליישם באתרי בנייה (אך בפועל באתרים רבים אינם מיושמים), ניתן להסיק כי חלק משמעותי מהגורם למצב הוא תרבות רעה בכל הנוגע לנושא זה – היעדר אכיפה וענישה על הפרה של נהלים באתרי בנייה, העסקה של פועלים זרים בתנאים מחפירים המביאה גם לזלזול והזנחה של בטיחותם האישית ועוד.

העסקת אנשי מקצוע מתאימים, הדרכות בטיחות ועוד – השקעה בבטיחות בבניה

השאלה המעניינת באמת בנושא כאוב זה היא – כיצד משנים ומשפרים את המצב? כיצד מביאים את ענף הבנייה בישראל למקום טוב יותר ומצמצמים דראסטית את כמות וחומרת תאונות הבטיחות המתרחשות באתרי בנייה?

האמת היא כי קיימים כלים רבים ויעילים ביותר בעולם הבטיחות והגהות בעבודה, אותם צריך ליישם. אחד הכלים המשמעותיים ביותר הוא העסקת אנשי מקצוע מעולם הבטיחות בעבודה, דוגמת יועץ בטיחות המתמחה בתחום בטיחות בבניה. למעשה, אתרי בנייה גדולים יחסית כבר נדרשים על פי חוקי העבודה בישראל להעסיק סוג אחד של בעל מקצוע מתחום זה – ממונה בטיחות. אך זה תקף רק לאתרים גדולים כאמור, ואינו מחייב תמיד אתרי בנייה קטנים. הן ממונה בטיחות והן יועץ בטיחות בעבודה מבצעים שורה ארוכה של פעולות אשר מסייעות לשמור באופן אקטיבי על רמת הבטיחות באתר הבנייה – זיהוי מפגעי בטיחות פוטנציאליים, כתיבת נהלי בטיחות, העברת הדרכת בטיחות ייעודית עבור נושאים רלבנטיים מסוימים, הכנת תכנית ארגון אתר ועוד.

אנשי המקצוע הללו עובדים עם הנהלת אתר הבנייה לאורך זמן ובצורה שיטתית על מנת לבנות מערך בטיחות טוב ומהודק יותר, אשר יצמצם משמעותית את הסכנות הבטיחותיות אליהן נחשפים הפועלים ואנשי המקצוע באתר הבנייה.

זהו צעד ראשון חשוב ומבורך בדרך לצמצום מספרן של תאונות העבודה הקטלניות בישראל.

 

 

לאוס בניית אתרים קידום אתרים אורגני

Call